Dance that baby down!

Als jij denkt aan bevallen, aan welke bevalhouding denk je dan? Welke bevalhouding komt het eerst in je op als je denkt aan wat je hebt gezien in films, soaps of series? Laat me raden: liggend op een bed? Met benen hangend in beugels?

Bevallen is bewegen

Als ik je nu zeg ‘bevallen is bewegen’, dan klopt dat niet met jouw beeld van bevallen zeker? Want al die vrouwen die je in films ziet liggen op hun rug dan? Dat is dus niet voor niets een film. Al bevallen er nog steeds veel vrouwen op hun rug, omdat ze dankzij dat beeld in de films denken dat dat ‘normaal’ is. Maar ik zeg het nog maar eens: Bevallen is bewegen.

Weeendansje

Een van de citaten (ook wel affirmaties genoemd) voor zwangere of barende vrouwen is Dance that baby down. Het is mijn lievelings. Tijdens mijn eerste zwangerschap leerde ik bij de zwangerschapsyoga een ‘weeëndansje’. Een simpel dansje dat zelfs de meest stijve hark perfect kan uitvoeren. Mijn eerste bevalling was begonnen zonder dat ik het door had. Ik stond de hele nacht bij de kachel te ‘dansen’. Wist ik veel dat het weeën waren. Tja. En dan heb ik je nog niet eens gezegd dat ik 42+3 weken zwanger was. En mijn vliezen al 24 uur gebroken. Haha. Maar ik dwaal af, terug naar Dance that baby down.

pregnant, mother, body
Dance that baby down

Niet op je rug bevallen

Als je bevalling is begonnen help je je baby enorm de juiste positie te kiezen door continue te bewegen en van houding te veranderen. Dus dans, wandel, loop de trap op en neer, hang aan de nek van je partner, wieg, kruip, kwispel; doe wat goed voelt, als je maar beweegt! Als je meer zitvlees hebt of je hebt last van je bekken, is zitten op de bal ook een prima vorm van beweging tijdens je bevalling. En liggen dan? Dat heeft -meestal- niet de voorkeur van je baby. Kan best even, als je toch pauze krijgt. Of als de bevalling zo snel gaat dat je baby of jouw lijf juist even pauze wil. Ga bij voorkeur op je zij liggen en wissel elk half uur van kant. Nu weet ik niet hoe jij je aan het einde van de rit voelt, maar van je ene op je andere zij is óók beweging! Op je rug liggen voelt waarschijnlijk niet fijn voor je. Dat is niet voor niks: je bekken is dan veel smaller en je baby moet veel meer moeite doen om eruit te komen. Maar luister vooral naar je lichaam: doe wat goed voelt. Als jij per se op je rug wil liggen, doe dat dan vooral! Als jij pijnbestrijding zoals een ruggenprik hebt gehad, dan is bewegen vaak niet meer mogelijk. Ook ben je niet meer in contact met wat je lijf wil. Probeer in dat geval op je zij te liggen.

Natuurlijke pijnbestrijding

Hoe ga je nu tijdens je bevalling eraan denken om te dansen of te bewegen? Als je van knutselen houdt, is het misschien een idee om een slinger te maken met daarop voor jou helpende teksten en reminders (Zoals Dance that baby down ;-)). En leg je mp3 speler en/of boxje al klaar of zet deze op je lijstje voor je ‘ziekenhuistas’. Last but not least: begin nu alvast met een playlist van liedjes waar jij blij van wordt. Liedjes waar jij graag op danst of een rondje op hardloopt. Of liedjes die je vrolijk en blij maken. Veel liedjes van mijn playlist herinneren me aan mijn laatste bevalling, zoals de liedjes van je bruiloft ook altijd speciaal blijven. Muziek maakt de sfeer ontspannen en helpt jou om endorfine en oxytocine aan te maken. De hormonen die zorgen voor een fijn gevoel en je natuurlijke pijnbestrijding vormen. Het maakt echt niet uit wat voor muziek het is, als het jou maar vrolijk maakt en tegelijk jou eraan herinnert om actief te blijven tijdens je bevalling. Dan wordt ‘Dance your baby down’ niet alleen vanzelfsprekender, maar ook nog eens veel leuker!

Heb jij gedanst tijdens je bevalling? Hoe voelde dat? Of wil je meer weten? Mail me op blog@wondermooiwelkom.nl

 

 

error: Content is beveiligd